• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Websitevoordepolitie

Platform voor vrijmoedig debat over de politie en de politiefunctie

  • Achtergrond
    • Achtergrond
    • Archief
    • Essay
    • Onderzocht
    • Opinie
  • Dossiers
    • Corona
    • De meetbare politie
    • Diversiteit
    • Drugs
    • Innovatie
    • Internationalisering
    • Legitimiteit
    • Polarisatie
    • Predictive policing
    • Vermiste personen
    • Wendbaar en weerbaar
  • Rubrieken
    • Politiewerk VANDAAG
    • Afgestudeerd
    • Bezocht
    • Column
    • Coverstory
    • Doorgenomen
    • Doordenker
    • Genomineerd
    • Hoofdredactioneel
    • Ingezonden mededeling
    • Interview
    • Ketensamenwerking
    • Longread
    • Omslagverhaal
    • Podcasts, docu’s en tv series
    • Puntsgewijs
    • Recensies
    • Column
    • Uitgedaagd
    • Vraagbaak
  • Abonneren
  • Leeskiosk

Forse toename meldingen bij Fraudehelpdesk 2020

27 februari 2021 door Jan van Balkom

Afgelopen jaar werd voor meer dan 41 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk. In 2019 was dit nog ruim 26 miljoen. In totaal ontving de Fraudehelpdesk in 2020 ongeveer 350.000 meldingen via het callcenter, de online meldformulieren en de geautomatiseerde valse-e-mailcheck. Opvallend was dat (cyber)criminelen vooraf bepaalde gegevens ontfutselden om zich daarmee later zeer overtuigend te kunnen voordoen als een ander. Dit deed de oplichter bijvoorbeeld door vooraf een phishing-link te sturen of een telefoongesprek op te nemen. Met kennis van persoonlijke financiƫle gegevens of het stemgeluid van een zoon of dochter, was de misleiding voor latere slachtoffers nauwelijks te herkennen. In coronajaar 2020 zagen we vooral een toename van fraude met online aankopen en de zogenaamde (WhatsApp)Hulpvraagfraude.
De Fraudehelpdesk is al 10 jaar het landelijk meldpunt voor oplichting.

Deel dit met je netwerk
Vorige artikel
Dr Ana Isabel Barros lector Intelligence bij de Politieacademie
Volgende artikel
Herstelrecht als alternatief voor het strafrecht

Categorie: Politiewerk VANDAAG

Lees Interacties

Reacties

  1. Marie de Jonge zegt

    15 september 2021 om 14:50

    Een bedrag van 41 miljoen euro is natuurlijk niet niks. Ik ben ook steeds voorzichtiger met het openen van informatie online via links. Goed dat deze helpdesk zich inzet om burgers te beschermen.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Footer

  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact

Powered by Gompel & Svacina

Gompel & Svacina
Manage Cookie Consent
Wij gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website gemakkelijk te maken.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
View preferences
{title} {title} {title}