• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Websitevoordepolitie

Platform voor vrijmoedig debat over de politie en de politiefunctie

  • Achtergrond
    • Achtergrond
    • Archief
    • Essay
    • Onderzocht
    • Opinie
  • Dossiers
    • Corona
    • De meetbare politie
    • Diversiteit
    • Drugs
    • Innovatie
    • Internationalisering
    • Legitimiteit
    • Polarisatie
    • Predictive policing
    • Vermiste personen
    • Wendbaar en weerbaar
  • Rubrieken
    • Politiewerk VANDAAG
    • Afgestudeerd
    • Bezocht
    • Column
    • Coverstory
    • Doorgenomen
    • Doordenker
    • Genomineerd
    • Hoofdredactioneel
    • Ingezonden mededeling
    • Interview
    • Ketensamenwerking
    • Longread
    • Omslagverhaal
    • Podcasts, docu’s en tv series
    • Puntsgewijs
    • Recensies
    • Column
    • Uitgedaagd
    • Vraagbaak
  • Abonneren
  • Leeskiosk

Ingezonden | Rustig aan, ik heb haast!

8 april 2019 door

Elisa Benhaim is advocaat/ partner bij De Haas Advocaten in Rotterdam en is gespecialiseerd in strafzaken. Zij neemt deel aan de advocatenpoule die is opgericht voor specialistische rechtsbijstand aan politieambtenaren. Als advocaat in politieverkeersstrafzaken werd ze uitgenodigd om deel te nemen aan de  ‘PRVT’, de Politierijvaardigheidstraining. Hieronder blikt ze terug op deze bijzondere dag.

De dag begon om 7.30 uur met een kop koffie en om 08.00 verschenen de eerste (politie-)cursisten. Door middel van een quiz werd de kennis van de Brancherichtlijn gepeild. Vervolgens stapten we in de auto en reden we naar Vliegkamp Valkenburg, een goed oefenterrein voor het maken van meerdere noodstops op de weg en half in de berm. Het belang van ABS bleek al snel. Uiteindelijk moest ik er zelf natuurlijk ook aan geloven.
Vervolgens werden de ritten met optische- en geluidssignalen geoefend. Voor mij was dit erg leerzaam om te aanschouwen. Als burger ben je bekend met het fenomeen dat er een voorrangsvoertuig met toeters en bellen achter je zit waarvoor je plaats dient te maken, indien mogelijk. Nu was het andersom en het was bijzonder om te merken hoe verschillend er door de medeweggebruikers op ons voorrangsvoertuig werd gereageerd. Eén medeweggebruiker reed zelfs van schrik door een rood verkeerslicht.

Anticiperen
Van de bestuurder van het voorrangsvoertuig wordt verwacht om steeds ver vooruit te kijken en te anticiperen op al het (onvoorziene) verkeersgedrag. En dan moet natuurlijk worden opgemerkt dat dit een trainingsrit was waarbij de spanning en hectiek van een echte melding nooit helemaal kan worden nagebootst.
Het viel mij ook op dat bepaalde onderdelen uit de brancherichtlijn in de praktijk lastig blijken. Zo is het maar zeer de vraag of het negeren van een rood verkeerslicht met maximaal 20 km/u in de praktijk in iedere situatie gewenst is. Dit kan medeweggebruikers in bepaalde situaties het idee geven dat er door het voorrangsvoertuig gestopt gaat worden waardoor gevaarlijke situaties juist kunnen ontstaan.

Verantwoordelijkheid
Van de rijinstructeur wordt elke werkdag weer bijna acht uur lang uiterste concentratie geëist. Hij/zij wordt, onder meer door de dubbele bediening in het voortuig, aangemerkt als juridisch bestuurder en draagt de (voornaamste) strafrechtelijke verantwoordelijkheid. Een verkeerde inschatting kan grote gevolgen hebben, ook voor de instructeur persoonlijk. De cursist is “slechts” feitelijk bestuurder.

Onze instructeur straalde die dag een en al rust en controle uit. Zijn uitspraak was dan ook: “Rustig aan, ik heb haast”. Veiligheid staat immers altijd op nummer één.

Deel dit met je netwerk
Vorige artikel
Naar een sleutelpositie voor forensische opsporing
Volgende artikel
Verward of terrorisme?

Categorie: Archief

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Footer

  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact

Powered by Gompel & Svacina

Gompel & Svacina
Manage Cookie Consent
Wij gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website gemakkelijk te maken.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
View preferences
{title} {title} {title}