• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Websitevoordepolitie

Platform voor vrijmoedig debat over de politie en de politiefunctie

  • Achtergrond
    • Achtergrond
    • Archief
    • Essay
    • Onderzocht
    • Opinie
  • Dossiers
    • Corona
    • De meetbare politie
    • Diversiteit
    • Drugs
    • Innovatie
    • Internationalisering
    • Legitimiteit
    • Polarisatie
    • Predictive policing
    • Vermiste personen
    • Wendbaar en weerbaar
  • Rubrieken
    • Politiewerk VANDAAG
    • Afgestudeerd
    • Bezocht
    • Column
    • Coverstory
    • Doorgenomen
    • Doordenker
    • Genomineerd
    • Hoofdredactioneel
    • Ingezonden mededeling
    • Interview
    • Ketensamenwerking
    • Longread
    • Omslagverhaal
    • Podcasts, docu’s en tv series
    • Puntsgewijs
    • Recensies
    • Column
    • Uitgedaagd
    • Vraagbaak
  • Abonneren
  • Leeskiosk

Doorgenomen | Wij is belangrijker dan why

25 mei 2020 door Marjolein Smit-Arnold Bik

De prestatiedoorbraak van de NS, Van Schaik, Stout en Schmits (2019), Van Duuren management, 200 pagina’s, ISBN 978 90 865 442 7

De NS heeft de klantenwaardering tussen 2015 en 2018 van 7 naar een 8,5 gebracht. Daarmee heeft het vervoersbedrijf een echte trendbreuk gecreëerd. Het cijfer hing al jaren rond de 7 en dat vond de nieuwe directeur onvoldoende, waarop het bedrijf zich tot doel heeft gesteld het cijfer tot boven de 8 te laten stijgen. Dat is niet alleen ruim gelukt, de NS weet dat cijfer ook te handhaven. Dit boek vertelt hoe. De lean-methode staat aan de basis van de ingezette strategie. Uitdrukkelijk is gekeken naar wat de reiziger wil. Dat lijkt geen verrassing: schone, veilige treinen die op tijd rijden en je zo snel en comfortabel mogelijk van A naar B brengen. Om het hele bedrijf daarvan te doordringen en alle medewerkers taken te laten verrichten met dit als doel lijkt logisch, maar de vraag is of elk groot bedrijf dit ook zo bewust doet. Zijn alle afdelingen hier daadwerkelijk mee bezig of is elke afdeling met zijn eigen proces en eigen afdelingsdoel bezig? Sluiten doelstellingen zodanig op elkaar aan dat het hoofddoel automatisch ook bereikt wordt of is daar meer voor nodig?

Natuurlijk zijn werknemers en hun motivatie de sleutel tot succes. Lukt het eenmaal om managers ‘leniger’ te maken en eigenaarschap door de hele organisatie te laten voelen dan volgen betere prestaties als vanzelf. Hoe de NS dat deed, beschrijft dit boek uitgebreid. ‘Wij is belangrijker dan why’ is gelardeerd met voorbeelden uit de NS-praktijk en theorieën uit onder meer psychologie, bedrijfskunde en verandermanagement.
De NS doet voortdurend metingen onder de reizigers en controleert zo of zij nog op koers liggen. Klantentevredenheid is leidend. Voor de politie ligt dat ingewikkelder alleen al omdat wij niet 1 doelgroep hebben zoals de NS (reizigers). Maar de wijze waarop de NS het personeel betrekt bij de kerntaak is ook voor de politie inspirerend. De heldere indeling, het taalgebruik en de gebruikte figuren maken het vlot leesbaar. Het zet zonder meer aan tot nadenken over de eigen werkomgeving.

Marjolein Smit-Arnold Bik

Deel dit met je netwerk
Vorige artikel
Doorgenomen | Over normaliteit en andere afwijkingen
Volgende artikel
Doorgenomen | Police Community Support Officer

Categorie: Doorgenomen

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Footer

  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact

Powered by Gompel & Svacina

Gompel & Svacina
Manage Cookie Consent
Wij gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website gemakkelijk te maken.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
View preferences
{title} {title} {title}