• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Contact
  • Adverteren

Websitevoordepolitie

Platform voor vrijmoedig debat over de politie en de politiefunctie

  • Achtergrond
    • Achtergrond
    • Archief
    • Essay
    • Onderzocht
    • Opinie
  • Dossiers
    • Corona
    • De meetbare politie
    • Diversiteit
    • Drugs
    • Innovatie
    • Internationalisering
    • Legitimiteit
    • Polarisatie
    • Predictive policing
    • Vermiste personen
    • Wendbaar en weerbaar
  • Rubrieken
    • Politiewerk VANDAAG
    • Afgestudeerd
    • Bezocht
    • Column
    • Coverstory
    • Doorgenomen
    • Doordenker
    • Genomineerd
    • Hoofdredactioneel
    • Ingezonden mededeling
    • Interview
    • Ketensamenwerking
    • Longread
    • Omslagverhaal
    • Podcasts, docu’s en tv series
    • Puntsgewijs
    • Recensies
    • Column
    • Uitgedaagd
    • Vraagbaak
  • Abonneren

Wijken waar gepraat wordt

7 december 2022 door Jan van Balkom

Het verbeteren van contact tussen burgers en politie in aandachtswijken.

De politie is er voor iedereen, echter in de praktijk verloopt het contact niet altijd even goed. Ook in Amsterdam zijn wijken waarin het contact met bewoners moeizaam verloopt. In het onderliggende onderzoek wordt gekeken naar de wijken Kattenburg, Wittenburg en Oostenburg. Deze wijken zijn onderdeel van de Oostelijke Eilanden nabij centrum Amsterdam en liggen binnen basisteam Centrum-Amstel.

Het doel van het onderzoek is om inzicht te verkrijgen in de achtergrond van dit moeizame contact met bewoners en hoe in deze wijken het contact verbeterd kan worden. Dit onderzoek laat zien dat er al veel stappen zijn gezet op de Oostelijke Eilanden. Er liggen echter ook mogelijkheden om de aanpak aan te scherpen. Deze mogelijkheden liggen vooral op het vlak van verbinding tussen politie en de burger.

Het verslag van het onderzoek door Marlijn Peeters (Eenheid Amsterdam, DRIO, Analyse & Onderzoek) en Anouk Smeenk (Avans Hogeschool, Centre of Expertise Veilige en Veerkrachtige Stad en Omgeving) is HIER te downloaden.

[1] Dit artikel is gebaseerd op het rapport ‘Wijken waar gepraat wordt. Casestudy Oostelijke Eilanden’ naar aanleiding van een onderzoek dat in 2021 is uitgevoerd voor eenheid Amsterdam, basisteam Centrum-Amstel.

Deel dit met je netwerk
Vorige artikel
Leiderschap en spanningsvelden bij innovatie
Volgende artikel
Mentale weerbaarheid in internationale crisissituaties

Filed Under: Onderzocht

Reader Interactions

Comments

  1. Koen says

    9 december 2022 at 13:44

    Herken de geluiden van buurtbewoners op de Oostelijke Eilanden dat de politie niet (op tijd) reageert op meldingen en niets terugkoppelt aan de melder.
    Al jaren is er met enige regelmaat extreme (geluids)overlast vanuit de studentenflat op het Bijltjespad op Kattenburg. Bewoners hebben in het verleden te maken gehad met scheldpartijen en zelfs fysiek geweld door studenten en durven deze dan ook niet meer zelf aan te spreken. Als er bij de politie een melding wordt gedaan komt deze meestal niet langs, want te druk. Ook wordt er vervolgens geen contact meer gezocht met bewoners. Resultaat: meldingsmoeheid en algeheel verminderd vertrouwen in de politie. Een zeer slechte zaak lijkt mij.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Leestip

Terreurproces Parijs

Footer

  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact

Powered by Gompel & Svacina

Gompel & Svacina
Manage Cookie Consent
Wij gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website gemakkelijk te maken.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}