Op 11 juni organiseerde SDU het Covid-19 event: Inzicht en uitzicht. Een breed scala aan deskundigen uit bedrijfsleven en overheid passeerden online de revue. Voor de politie waren twee onderdelen relevant: het hervinden van het werkritme en het inhoudelijke werk in tijden van corona.
Dat corona om andere manieren van werken vraagt, zal iedereen duidelijk zijn. Maar opmerkelijk is de tweedeling. Sommige werknemers lopen vast en worden minder gelukkig, terwijl anderen de omstandigheden juist aangrijpen om het werk op nieuwe manieren naar eigen hand te zetten.
Het advies van spreker Arnold Bakker, hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam: ga hierover binnen teams het gesprek aan. Welke onderdelen moeten we vooral achter ons laten? En welke nieuwe inzichten heeft corona gebracht voor manieren van werken die we juist willen omarmen? Wordt dit niet besproken, dan keren we volgens Bakker al snel terug naar het oude, omdat we gewoontedieren zijn.
In een toelichting ging Adriaan Wierenga, noodrechtspecialist van de Rijksuniversiteit Groningen, op de systematiek in van de noodregelgeving. Hij liet zien waar de noodmaatregelen hun oorsprong vinden en de tegenstrijdigheden in de teksten van de noodverordeningen, waardoor de handhaving door boa’s en politie gecompliceerd werd.
Zijn observaties sloten aan op het verhaal van Casper Kruizinga, die werkt voor de Veiligheidsregio Hollands-Midden. Hij ging in op de jongerencampagne #SlimmerChillen, die jongeren moet aanzetten om binnen de beperkingen van corona met oplossingen te komen. De campagne vond zijn oorsprong in die regio en is inmiddels geadopteerd door 10 andere regio’s.
Volgens hem is de crux van deze jongerencampagne dat de overheid zich niet profileerde als afzender. In de praktijk kreeg hij van wijkagenten terug dat de campagne het werk vergemakkelijkt, omdat het hen helpt om jongeren aan te spreken op verkeerd gedrag. Een simpel ‘Zeg, kunnen jullie niet elders slimmer chillen?’ deed wonderen. Het geeft maar aan dat corona niet alleen maar kommer en kwel is. Er ontstaan ook pareltjes als de crisis als een nieuwe kans wordt aangegrepen.
Link naar #SlimmerChillen: Player.vimeo.com/video/423956925?title=0
Link naar Adriaan Wierenga: https://www.rug.nl/staff/a.j.wierenga/
Link naar Casper Kruizinga: https://www.linkedin.com/in/casperkruizinga
Link naar Arnold Bakker: https://www.eur.nl/people/arnold-bakker
Link naar SlimmerChillen campagne materiaal: https://www.vrhm.nl/wat-kunt-u-doen/slimmer-chillen/
Geef een reactie