• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Contact
  • Adverteren

Websitevoordepolitie

Platform voor vrijmoedig debat over de politie en de politiefunctie

  • Achtergrond
    • Achtergrond
    • Archief
    • Essay
    • Onderzocht
    • Opinie
  • Dossiers
    • Corona
    • De meetbare politie
    • Diversiteit
    • Drugs
    • Innovatie
    • Internationalisering
    • Legitimiteit
    • Polarisatie
    • Predictive policing
    • Vermiste personen
    • Wendbaar en weerbaar
  • Rubrieken
    • Politiewerk VANDAAG
    • Afgestudeerd
    • Bezocht
    • Column
    • Coverstory
    • Doorgenomen
    • Doordenker
    • Genomineerd
    • Hoofdredactioneel
    • Ingezonden mededeling
    • Interview
    • Ketensamenwerking
    • Longread
    • Omslagverhaal
    • Podcasts, docu’s en tv series
    • Puntsgewijs
    • Recensies
    • Column
    • Uitgedaagd
    • Vraagbaak
  • Abonneren

Bezoeken | Nieuwe snufjes op Interpol World

9 september 2019 door Anita Hazenberg

Anita Hazenberg
Directeur Interpol Innovation
Centre (Singapore)
Een professionele Nederlandse delegatie bezocht van 2 tot 4 juli INTERPOL World. Samen met ongeveer 950 politiemensen uit 76 landen en nog eens zo’n 2000 bezoekers participeerden zij in Singapore aan deze conferentie. Centraal stond de vraag hoe nieuwe technologieën ons politievak gaan beïnvloeden en hoe we kunnen komen tot een Interpol Global Innovatieagenda.
De input moest komen uit onder andere vier Interpolwerkgroepen en tweeëndertig cocreatie labs. Discussies vonden plaats in zogeheten ‘iglo’s’ over een actueel politievraagstuk vanuit het perspectief van politie, zakenleven en de academische wereld. De favoriete labs waren: 5G (alle technieken gaan nu verbonden worden), geolocation of individuals, Internet of Things (IoT), regulating big data, Artifi cial Intelligence (AI), darknet, the connected car, deepfakes, smart cities, predictive policing, virtual and augmented reality en blockchain. Duidelijk werd dat de politie veel nadrukkelijker moet bezig zijn met ‘impact thinking’. Een mooi voorbeeld werd tijdens het lab gedeeld. Stel je voor: energiedrink Red Bull bezint zich op haar toekomst in ‘smart cities’ waarin straks alleen nog zelfrijdende auto’s rondrijden. Met het gevolg dat automobilisten niet meer naar een tankstation gaan voor benzine en hun favoriete energiedrink. Hoe moeten de verkooppunten voor de toekomst er dan wel uit zien?
Ook de Nederlandse politie zou bezig moeten zijn met dergelijke vragen. Hoe gaat criminaliteit eruit zien en veranderen door nieuwe technologieën en het feit dat alles met elkaar verbonden zal zijn?

> A.hazenberg@interpol.int

Deel dit met je netwerk
Volgende artikel
Compendium Beslag- en executierecht

Filed Under: Recensies

Reader Interactions

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Leestip

Terreurproces Parijs

Footer

  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact

Powered by Gompel & Svacina

Gompel & Svacina
Manage Cookie Consent
Wij gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website gemakkelijk te maken.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}