• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Contact
  • Adverteren

Websitevoordepolitie

Platform voor vrijmoedig debat over de politie en de politiefunctie

  • Achtergrond
    • Achtergrond
    • Archief
    • Essay
    • Onderzocht
    • Opinie
  • Dossiers
    • Corona
    • De meetbare politie
    • Diversiteit
    • Drugs
    • Innovatie
    • Internationalisering
    • Legitimiteit
    • Polarisatie
    • Predictive policing
    • Vermiste personen
    • Wendbaar en weerbaar
  • Rubrieken
    • Politiewerk VANDAAG
    • Afgestudeerd
    • Bezocht
    • Column
    • Coverstory
    • Doorgenomen
    • Doordenker
    • Genomineerd
    • Hoofdredactioneel
    • Ingezonden mededeling
    • Interview
    • Ketensamenwerking
    • Longread
    • Omslagverhaal
    • Podcasts, docu’s en tv series
    • Puntsgewijs
    • Recensies
    • Column
    • Uitgedaagd
    • Vraagbaak
  • Abonneren

Column | Moeilijke keuzes

6 januari 2020 door Peter Klerks

‘Biep!’ deed de zelfscankassa, iedere keer als ik de streepjescode op mijn boodschappen voor het rode licht hield. Daarna even mijn chipkaart tegen de pinterminal houden en ik mocht doorlopen naar de uitgang. Duurt maar een paar seconden. Zo gemakkelijk! Een foute gedachte kwam bij me op: Albert Heijn maakt het winkeldieven zo wel heel eenvoudig. Ik weet dat het veiligheidsmannetje een premie krijgt voor iedere betrapte winkeldief, maar die stond achter in de winkel scholieren in de gaten te houden. Ik keek omhoog naar de camera: hoeveel intelligentie zou daar achter zitten? Of zou een mens voortdurend naar beeldschermen zitten te turen om te controleren of iedereen alle boodschappen echt scant en betaalt? Onwaarschijnlijk, want het hele idee achter de zelfscankassa is besparen op personeelskosten. Ik kan me de boodschappen veroorloven, maar de spreekwoordelijke bijstandsmoeder is aan het eind van de maand allicht gemotiveerd om eens per ongeluk een artikel niet te scannen. Gewoon om te kijken of het lukt. Vergissen is menselijk nietwaar, zeker met een krijsend kind in je wagentje.
Winkeldiefstal is best een probleem. Jaarlijks wordt er voor ongeveer 2 miljard euro uit Nederlandse winkels gejat, en ondernemers geven honderden miljoenen aan beveiliging uit om dat tegen te gaan. Nederland is na Spanje Europees koploper in winkeldiefstal. Weliswaar loopt het aantal aangiften terug van 42.000 vijf jaar geleden naar 37.500 in 2018. Dat neemt niet weg dat een aanzienlijk deel van de politie- en OM-capaciteit voor veel voorkomende criminaliteit wordt ingezet. Verdachten ophalen, insluiten, advocaat en ouders waarschuwen, Halt, strafbeschikking of toch naar de rechter. Administratie afhandelen. Vele uren werk per aangifte. En een strafblad dat je carrièrekansen ook niet echt vergroot.
Ook bij aankopen op internet gaat het nogal eens mis. Marktplaats bijvoorbeeld verifieert de identiteit van verkopers niet, waardoor nogal wat mensen worden opgelicht. Technisch gezien is het geen probleem een minimale identificatie en adrescheck te vragen, en alleen nog veilige betalingswijzen als escrow en Paypal toe te staan. Dan is de koper vrijwel verzekerd van levering. Wie bijvoorbeeld snoepgoed koopt op het Darkweb heeft zo’n waarborg, omdat het spul eerst moet zijn geleverd voordat het geld wordt vrijgegeven. Marktplaats vindt die drempel te hoog; hun businessmodel is gebaseerd op het accepteren van enig risico. Ze investeren behoorlijk in veiligheid, zoals analisten die met de politie samenwerken. Politie en OM zijn blij met zulke publiek-private samenwerking; we doen het goed! Doen we hiermee echter strategisch gezien wel de goede dingen? Ondernemen kan niet zonder risico.
Ondernemers die het risico deels afwentelen op de klant, leveranciers of de overheid hebben een slim businessmodel. Maar hoeveel bedrijfsvoeringsrisico mag naar de overheid worden geschoven voordat het toch eigen risico wordt? Wat als ondernemers hun ramen en deuren wagenwijd open zetten voor winkeldieven, wanbetalers of cybercriminelen? Tanken zonder betalen is alleen mogelijk omdat pompuitbaters klanten in hun winkel willen krijgen, want op de daar aangeboden producten zit hun grootste winstmarge. Daarom kun je cash betalen en achteraf pinnen. En voor de gezelligheid natuurlijk… Tot hoever mag je klanten verleiden om niet af te rekenen, voor het uitlokking wordt? Is dat nog maatschappelijk verantwoord ondernemen?
Politie en OM moeten moeilijke keuzes maken binnen het formele selectiviteitskader: schaarse capaciteit inzetten op binnenkomende verdachten van winkeldiefstal, of altijd voorrang voor geweld en zeden? Het systeem reageert reflexmatig op aangeleverde verdachten; bij insluiting gaan termijnen lopen en moet iedereen aan de bak. Een geweldsverdachte en getuigen opzoeken voor verhoor is geen automatisme: die moet je prioriteren, inplannen en vervolgens zien te vinden. Waar weegt Nederland maatschappelijke waarden af tegen belangen van private partijen?

Deel dit met je netwerk
Vorige artikel
Column | Samen in een hok
Volgende artikel
Column | Land van duizend festivals

Filed Under: Column

Reader Interactions

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Leestip

Terreurproces Parijs

Footer

  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact

Powered by Gompel & Svacina

Gompel & Svacina
Manage Cookie Consent
Wij gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website gemakkelijk te maken.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}