• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Contact
  • Adverteren

Websitevoordepolitie

Platform voor vrijmoedig debat over de politie en de politiefunctie

  • Achtergrond
    • Achtergrond
    • Archief
    • Essay
    • Onderzocht
    • Opinie
  • Dossiers
    • Corona
    • De meetbare politie
    • Diversiteit
    • Drugs
    • Innovatie
    • Internationalisering
    • Legitimiteit
    • Polarisatie
    • Predictive policing
    • Vermiste personen
    • Wendbaar en weerbaar
  • Rubrieken
    • Politiewerk VANDAAG
    • Afgestudeerd
    • Bezocht
    • Column
    • Coverstory
    • Doorgenomen
    • Doordenker
    • Genomineerd
    • Hoofdredactioneel
    • Ingezonden mededeling
    • Interview
    • Ketensamenwerking
    • Longread
    • Omslagverhaal
    • Podcasts, docu’s en tv series
    • Puntsgewijs
    • Recensies
    • Column
    • Uitgedaagd
    • Vraagbaak
  • Abonneren

Gelezen | STOP, stopstrategie voor organisaties

4 november 2020 door Claudia Verhagen

Stopstrategie voor organisaties, Marije van den Berg, uitgeverij Thema, 180 pagina’s, ISBN 978 94 627 2249 1.

Je kunt een boekenkast vullen met boeken over hoe je programma’s, plannen van aanpak, projectstrategieën en implementatietrajecten opstelt en uitvoert. Allemaal gericht op hoe je iets nieuws moet beginnen en doorvoeren. Het aangaan van iets nieuws is leuk en soms knap. Maar (op tijd) ergens mee ophouden als team of organisatie is minstens zo moeilijk. Marije van den Berg onthult waarom het belangrijk is om op een goede manier te stoppen en hoe je dat doet.
Stoppen is een verwaarloosd thema. Het is het minst uitgewerkte aspect en het minst zorgvuldig uitgevoerde onderdeel van veranderen. Vaak merk je wel dat stoppen beter is: er zijn stoptekens. Maar het is verleidelijk om die de stoptekens te negeren. Zeggen dat je ergens mee wilt stoppen is een taboe. Het wordt vaak gezien als opgeven of falen, of iets wat energie kost en niets oplevert. Stoppen leidt tot ongemak want het is volgens de auteur “morrelen aan de gevestigde orde”.
Het negeren van stoptekens leidt tot als maar doorgaan (dus “Niet stoppen”), Half stoppen, Stoppen met de botte bijl of Wachten tot iets vanzelf stopt. Van den Berg onderscheidt en beschrijft maar liefst 12 krachten die maken dat mensen liever niet stoppen, ook al heeft het grote nadelen zoals het weglopen van energie, het stapelen van ambities of het over-vollopen van agenda’s.
Het is goed om bewust met dingen te stoppen maar goed stoppen is geen eenmalige actie. Het is een proces. Van den Berg introduceert een stopstrategie van 5 stappen: Afremmen, Achterom kijken, Afscheid nemen, Afleren en Afronden. Zowel zaken op het gebied van Relatie, Inhoud, als Proces (R.I.P) kunnen soms beter worden gestopt. Bewust stoppen vraagt gezamenlijke actie en Van den Berg geeft handvatten hoe dat effectief vorm te geven, bijvoorbeeld “feestelijk begraven”. STOP is een boek met een heldere boodschap, doorspekt met herkenbare en grappige anekdotes. Als je eenmaal aan het boek begint, kun je niet stoppen met lezen. Maar niet alles hoeft gestopt te worden.

Claudia E.J. Verhagen is strategisch beleidsadviseur bij de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden.

Deel dit met je netwerk
Vorige artikel
Artificial Intelligence: is er een fit?
Volgende artikel
Design Thinking: verliefd op een complex probleem

Filed Under: Innovatie, Recensies

Reader Interactions

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Leestip

Terreurproces Parijs

Footer

  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact

Powered by Gompel & Svacina

Gompel & Svacina
Manage Cookie Consent
Wij gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website gemakkelijk te maken.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}