Experimenteren in leerateliers
De beweging om te komen tot een rijkere praktijk van verantwoorden bij de politie komt voort uit onvrede met de huidige verantwoordingspraktijk. Politiewerk is rijk en gelaagd en daarvan wordt in cijfers over politieprestaties vaak slechts een vernislaagje zichtbaar. Aantallen aanhoudingen, aantallen naar het OM gezonden verdachten of aantallen keren dat politiebijstand is verleend, zeggen niets over de manier waarop het werk gedaan is. De effecten van het politiewerk op de maatschappij en op burgers staan in veel van onze verantwoordingsproducten op de achtergrond. Het gesprek over hoe het politiewerk beter gedaan kan worden wordt door de huidige manier van verantwoorden onvoldoende uitgelokt.
Voor het themanummer Rijker Verantwoorden (2022, nr 4) schreven Jaco van Hoorn en Franca van der Laan een artikel over Rijker Verantwoorden. Daarin ook 2 praktijkcasussen. Vanuit deze en andere praktijkontwikkelingen wordt in een leeratelier gewerkt aan een nieuw verhaal over verantwoorden. Dat gedeelde verhaal, voor zover nu ontwikkeld, leest u HIER. Daarnaast nemen we nog twee documenten op, waarnaar in het artikel wordt verwezen. U kunt HIER een artikel downloaden over een onder leidinggevenden gehouden vragenlijst en u kunt HIER een artikel downloaden over interviews met deelnemers van het leeratelier. Daarnaast vindt u HIER zes voorbeelden van praktijkontwikkelingen.
De ontwikkeling van rijker verantwoorden is nog in volle gang. Daarom zijn uw reacties en suggesties meer dan welkom door die te plaatsen onder dit artikel of op social media.
U kunt de auteurs ook mailen:
franca.van.der.laan@politie.nl
Het hele artikel zoals geplaatst in het Tijdschrift voor de Politie nr 4 2022 is HIER te downloaden.
Geef een reactie